پمپ‌ها در اصل به تجهیزاتی گفته می‌شوند که می‌توانند با استفاده از انتقال نیروی ثانویه‌ای سیالات مختلف مانند مایعات و گازها را به حرکت درآورده و به نقاط دیگری منتقل کنند.گاهی اوقات در صنایع مختلف لازم است که مایعاتی همچون آب، نفت، مواد شیمیایی، گل‌ولای، دوغاب و … به نقاط دیگری منتقل شوند و برای این کار لازم است که از پمپ‌هایی با قدرت مناسب استفاده شود تا در زمان مناسب و با سرعت کافی انتقال صورت بگیرد. پمپ‌های صنعتی می‌توانند در ابعاد بزرگ، با قدرت‌های متفاوت و با موتورهای مختلف وجود داشته باشند.

پمپ‌های صنایع

پمپ صنعتی یک دستگاه مکانیکی است که برای انتقال مایعات، گازها و سایر موارد به کار می‌رود. این دستگاه معمولا از یک مکانیزم دورانی یا انتقالی برای ایجاد فشار و جریان مایعات استفاده می‌کنند.

پمپ‌های صنعتی ممکن است از انواع مختلفی باشند در حال حاضر بخش عمده تولیدات شرکت پمپ‌های صنعتی ایران مختص پمپ‌های فرآیندی مربوط به مصارف نفت، گاز و پتروشیمی است.

پمپ‌های فرایندی، ابزارهایی هستند برای انتقال مایعات که در فرآیندهای صنعتی به کار می‌روند که از طراحی‎ها و جنس‌های مختلفی برخوردارند تا به نیازهای خاص هر فرآیند تطبیق داده می‌شوند. تاکید بر عملکرد و کارایی، برای اینکه مواد به صورت موثر و با کمترین ضایعات انتقال یابند، در مدل سازی آنها دیده می‌شود. این پمپ‌ها در بخش‌های طراحی، ساخت، تست و آزمون، کلیه ملزومات آخرین ویرایش استانداردهای بین‌المللی از جمله API 610، HI، ASTM، ANSI وISO را پوشش داده و علاوه بر این استاندارد IPS وزارت نفت ایران نیز در ساخت پمپ‌ها و متعلقات مربوطه رعایت می‌شود. همچنین کلیه مدارک فنی (Documentation) مورد نیاز بهره‌بردار و دستگاه مهندسی کارفرما در زمان ساخت و تحویل پمپ‌ها ارائه می‌شود.

ساخت پمپ مطابق با تمام کلاس‌های جنس تعریف شده در استاندارد API 610 برای انواع پمپ‌های عمودی و افقی در کارخانه پمپ‌های صنعتی ایران امکان‌پذیر بوده و بر اساس تجربه کاری در هنگام انتخاب، جنس مناسب به مشتری ارائه می‌شود.

پمپ های صنایع

موارد کاربرد

انتقال و جابجایی سیالات آب و هیدروکربوری برای محدوه فشارهای 1 تا 100 آتمسفر و دماهای 400 تا 200- درجه سانتی گراد است.

از دیگر کاربردهای این مدل پمپ می‌توان به صنایع نفت وگاز جهت انتقال نفت خام، گاز طبیعی، محصولات پالایشی و مواد پایه شیمیایی اشاره نمود همچنین در صنایع شیمیایی برای انتقال مواد شیمیایی مانند اسیدها، حلال‌ها و مواد پایه شیمیایی استفاده می شوند.

در ادامه می‌توان به صنایع آب و فاضلاب، صنایع معدن و فولاد را نیز مورد توجه قرار داد.