مکانیکال سیل، به عنوان قلب تپنده ی سیستم های انتقال سیال، وظیفه ی حیاتی آب بندی و جلوگیری از نشت سیال را بر عهده دارند. با این حال، این قطعات حساس در معرض گرمای شدید ناشی از اصطکاک و فرآیندهای پمپاژ قرار دارند. گرمای بیش از حد می تواند به فرسایش، خرابی و نشت زودرس سیل منجر شود.
- جریان سیال: در این روش، سیال پمپ شده از طریق محفظه سیل عبور داده می شود تا گرمای آن را جذب کند. این روش ساده و رایج است، اما ممکن است در مواردی که سیال با ذرات جامد آلوده باشد یا ویسکوزیته بالایی داشته باشد، کارآمد نباشد.
- جریان سیال خارجی: در این روش، سیال خنک کننده جداگانه ای مانند آب یا روغن از طریق یک مبدل حرارتی کوچک در محفظه سیل جریان می یابد. این روش خنک کاری موثرتر و قابل کنترلی ارائه می دهد، اما پیچیدگی و هزینه ی سیستم را افزایش می دهد.
- هوا خنک کن: در این روش، از فن برای هدایت هوای خنک به سمت محفظه سیل استفاده می شود. این روش برای کاربردهایی که فضای محدودی دارند یا سیال پمپ شده گرمای زیادی تولید نمی کند، مناسب است.
سیستم های خنک کننده کرایوژنیک: برای خنک کردن سیل هایی که در دماهای بسیار بالا یا با سیالات بسیار داغ کار می کنند، از سیستم های خنک کننده کرایوژنیک مانند نیتروژن مایع یا دی اکسید کربن استفاده می شود.
انتخاب روش خنک کاری مکانیکال سیل:
انتخاب روش خنک کاری مکانیکال سیل به عوامل مختلفی از جمله نوع سیال، دما، فشار، سرعت دورانی، و الزامات فضای نصب بستگی دارد. در هنگام انتخاب روش خنک کاری، باید به موارد زیر توجه کرد:
1-کارایی خنک کاری: روش انتخابی باید گرمای تولید شده توسط سیل را به طور موثر از بین ببرد
2-سازگاری سیال: سیال خنک کننده باید با سیال پمپ شده سازگار باشد و باعث خوردگی یا فرسایش سیل نشود.
3-پیچیدگی و هزینه: روش های خنک کننده پیچیده تر، هزینه ی اولیه و نگهداری بالاتری دارند.
در حالی که روش های خنک کننده ساده مانند جریان سیال و جریان سیال خارجی برای بسیاری از کاربردها کافی هستند، در برخی موارد به روش های خنک کننده پیچیده تری برای خنک کردن موثر مکانیکال سیل نیاز است.